onsdag 3 juli 2013

Nytta eller nöje?

Det händer att personer ute på promenad stannar till vid marsvinens utebur och säger:
"Oj vad många marsvin! Vad har du dem till?"

Jag brukar svara "Jag har dem till gos", för något måste man ju säga, men visst är det en intressant fråga. Och kanske är det mest intressant varför man överhuvudtaget ställer den. Måste allting i ens liv ha en funktion? Måste det vara nytta eller nöje eller bådadera?

Så mycket gräs, så lite tid...

Marsvinens nyttofunktion i vårt hushåll måste ses som mycket begränsad. Visst, de betar av gräsmattan lite. Men gräsmattan är stor och marsvinen små så den punkten håller inte. I övrigt, nej, jag kan inte komma på något nyttigt som de bidrar med.

BabyZoo tar en välförtjänt paus efter ett hårt arbetspass med gräsklippning.


Nöjesfunktionen är desto större. Gosfaktorn är grymt hög. Underhållningsfaktorn likaså, när de interagerar tillsammans i flocken. Glädjen när de visar tillgivenhet även till mig, som inte är ett marsvin, men är OK ändå. Och inte bara för att jag kommer med mat.

Eskil ser ut som om han hittat svaret på frågan om livets mening.


Men det är inte för nöjes skull jag har marsvin egentligen. Det är enklare än så. Jag har marsvin därför att jag har marsvin. Jag har många marsvin eftersom de mår bra av att leva i flock. Om marsvinen mår bra, så mår jag bra. Mina marsvin är familjemedlemmar, och de behöver inte motivera sin existens hos mig. De behöver inte vara till nytta eller nöje.

Det räcker fullt ut med att de är marsvin.Mina marsvin.


"I´m on top of the world!" Översta våningen i palatset, högt upp på en pall. Givetvis Salt, vem annars? Spanaren.

4 kommentarer:

  1. Letar febrilt efter gillaknappen! vill gilla både ord och bilder och dessutom gillar jag automatiskt alla på bilderna. Korkade människor :) brukar man fråga varför man har hund kanske? eller katt? eller gubbe eller barn eller dammråttor. Man har dem för att man har dem såklart. Och för att man gillar dem, i alla fall ibland (barnen och gubben) :D :D :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast gubben kan ju vara rätt nyttig faktiskt... inte bara nöje!

      Radera
  2. Anna med Bubbel, Doris, Hedvig och Daisy3 juli 2013 kl. 06:40

    Å Babyzoo.... är fortfarande hemligt förälskad i den grisen... Tänkvärd text!

    SvaraRadera
  3. Jag ser våra grisar som riktiga nyttogrisar! De är nyttiga för att de får oss i familjen att må bra. De är en av flera pusselbitar för ett harmoniskt liv. Sen är de ju givetvis nöjesgrisar också...Och ibland bekymmersgrisar...

    SvaraRadera