söndag 15 september 2013

Skördetider hej hej!

Det bästa med hösten är att man får lön för all möda man haft med vattning, gödning och passning. Och då menar jag förstås odlingarna, inte marsvinen...!

Nej, marsvinen får förstås inte chili! Något måste väl Husse och Matte få äta...

Grisarna har sen länge njutit av gurka och tomat från vårt växthus, och nu har paprikan börjat rodna också. Fast jag har bjudit dem även på de gröna paprikorna,  och det brukar de inte vara så förtjusta i annars, men just dessa hemodlade har verkligen varit populära. Men det är ingenting mot hur glada de blir när de får de röd-gula.

10 fina balar i ladan. Det räcker länge, även om man slösar.

Vår höbonde har också varit framgångsrik denna sommar, och vi har köpt 10 fantastiskt fina höbalar av honom. De doftar otroligt gott. Mycket timotej, blandat grova och fina strån, mycket som fortfarande är grönt. Vi är lyckliga nog att ha en egen lada att förvara det i, och varje gång jag går förbi måste jag sticka in näsan i en bal och sniffa lite.

I väntan på hö får man väl trösta sig med lite gräs och en och annan utflykt i omgivningarna.

 Idag var det dags för höpremiären. Medan jag gjorde iordning i buren fick marsvinen lite golv-och grästid.


Murvel gillar.
 Det nya höet verkade vara lika gott som det luktade!

BabyZoo hugger in.
  I flera timmar hördes bara ett stilla tuggande...


Det är mysigt med sällskap över en god måltid tycker Eskil och Myssli. Särskilt när det finns så mycket att man inte behöver bråka om maten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar